Dersin Adı | İlk ve Acil Yardım |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 319 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapSimülasyonAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilere; her yaş grubundaki hastaya uygulanacak ilk ve acil yardıma yönelik gerekli olan temel bilgi, tutum ve becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; tıbbi ve travmatik acil vakaların tanılanmasına, tıbbi ve travmatik acil vakalarda hastanın değerlendirilmesine, tıbbi ve travmatik acil vakalarda uygun ilk ve acil yardım müdahalelerinin yapılmasına yönelik bilgi ve uygulamaları kapsamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı İlk yardıma giriş Triaj Kanamalarda İlk Yardım | Yılmaz İ, Yanardağ M, “Sağlık ve İlk Yardım” 1. Baskı (Ankara, 2017),82-108. L. Bikem Süzen “Temel ilk yardım” (İstanbul, 2015), 1-31. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 110-155. L. Bikem Süzen. (2015), 63-83. Usta, G. , Torpuş, K. & Küçük, U. (2017). Afetlerde START Triaj Skalası . Doğal Afetler ve Çevre Dergisi , 3 (2) , 70-76 . DOI: 10.21324/dacd.320067 https://dacd.artvin.edu.tr/tr/pub/issue/30710/320067 |
2 | Temel Yaşam Desteği (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) Yabancı Cisim Aspirasyonu (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) | Yetişkinlerde Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 Kılavuz Özeti https://acilci.net/yetiskinlerde-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020-kilavuz-ozeti/ AHA 2020 CPR VE ECC Güncellemeleri-Önemli Noktalar https://www.atuder.org.tr/atuderData/Document/27102020191955-aha-update.pdf Pediatrik Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 https://acilci.net/pediatrik-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020/ |
3 | Temel Yaşam Desteği (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) Uygulama Yabancı Cisim Aspirasyonu (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) Uygulama | Yetişkinlerde Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 Kılavuz Özeti https://acilci.net/yetiskinlerde-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020-kilavuz-ozeti/ AHA 2020 CPR VE ECC Güncellemeleri-Önemli Noktalar https://www.atuder.org.tr/atuderData/Document/27102020191955-aha-update.pdf Pediatrik Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 https://acilci.net/pediatrik-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020/ |
4 | Şokta İlk Yardım Suda Boğulmalarda İlk Yardım | Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 110-155. |
5 | Tıbbi Acillerde (Göğüs Ağrısı) İlk Yardım Tıbbi Acillerde (Senkop, Nöbetler, İnme) İlk Yardım | Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017),187-193. Duran L. (2019), 499-513. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017),187-193. |
6 | Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda İlk Yardım – Uygulama Yaralanmalarda İlk Yardım - Uygulama | Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 160-163. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 155-183. L. Bike Süzen. (2015), 93-107. |
7 | • Tıbbi Acillerde (Hipo/Hiperglisemi) İlk Yardım • Göz, Kulak Burun Yabancı Cisim Aspirasyonu | L. Bikem Süzen. (2015), 171-175. L. Bikem Süzen. (2015), 201-215. L. Bikem Süzen. (2015), 183- 191. Duran L. (2019), 499-513. |
8 | I. ARA SINAV Yanık ve Donmalarda İlk Yardım • Zehirlenme ve Hayvan Isırmalarında İlk Yardım | Duran L. “Sheehy`nin Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması, Toksikolojik Aciller”, (Ankara, 2019), 564-578 Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 160-163. L. Bikem Süzen. (2015),175-183. L. Bikem Süzen. (2015), 143-163. |
9 | İleri Yaşam Desteği (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) | Yetişkinlerde Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 Kılavuz Özeti https://acilci.net/yetiskinlerde-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020-kilavuz-ozeti/ AHA 2020 CPR VE ECC Güncellemeleri-Önemli Noktalar https://www.atuder.org.tr/atuderData/Document/27102020191955-aha-update.pdf Pediatrik Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 https://acilci.net/pediatrik-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020/ Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 110-155. |
10 | • İleri Yaşam Desteği (Bebek-Çocuk ve Yetişkin) Uygulama • Kardiyak Aciller Nörolojik Aciller | Yetişkinlerde Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 Kılavuz Özeti https://acilci.net/yetiskinlerde-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020-kilavuz-ozeti/ AHA 2020 CPR VE ECC Güncellemeleri-Önemli Noktalar https://www.atuder.org.tr/atuderData/Document/27102020191955-aha-update.pdf Pediatrik Temel ve İleri Yaşam Desteği-AHA 2020 https://acilci.net/pediatrik-temel-ve-ileri-yasam-destegi-aha-2020/ Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 110-155. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017),147-153. L. Bikem Süzen. (2015), 63-83. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 160-163. |
11 | • Kafa Travmalarında Acil Yardım • Şokta Acil Yardım Uygulamaları | L. Bikem Süzen. (2015), 171-175. L. Bikem Süzen. (2015), 201-215. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 110-155. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017),147-153. |
12 | • Zehirlenme Acil Yardım • Pulmoner Aciller • Endokrin Aciller | Duran L. “Sheehy`nin Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması, Toksikolojik Aciller”, (Ankara, 2019), 564-578 Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 160-163. L. Bikem Süzen. (2015),175-183. |
13 | Afetlerde İlkyardım Taşıma Teknikleria Afetlerde İlkyardım II. ARA SINAV Taşıma Teknikleri | Duran L. “Sheehy`nin Acil Hemşireliği İlkeleri ve Uygulaması, Toksikolojik Aciller”, (Ankara, 2019), 564-578 Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 160-163. L. Bikem Süzen. (2015),175-183. L. Bikem Süzen. (2015), 143-163. Duran L. (2019), 254-272. Yılmaz İ, Yanardağ M. (2017), 155-200. L. Bikem Süzen. (2015), 93-171. Afet ve Acil Durum Eğitim Merkezi, İlk Yardım. https://www.afad.gov.tr/afadem/ilk-yardim Duran L. (2019), 411-445. Duran L. (2019), 395-411. Usta, G. , Torpuş, K. & Küçük, U. (2017). Afetlerde START Triaj Skalası . Doğal Afetler ve Çevre Dergisi , 3 (2) , 70-76 . DOI: 10.21324/dacd.320067 https://dacd.artvin.edu.tr/tr/pub/issue/30710/320067 Erdoğan, A. (2023). Afetlerde İlk Yardım . İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi , 8 (2) , 721-728 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ikcusbfd/issue/78150/1263708 |
14 | Obstetrik acilller | L. Bikem Süzen. (2015),227-233. |
15 | Genel Değerlendirme | |
16 | FİNAL |
Ders Kitabı |
| |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ekşi A, Erçal T, Çelikli S, Üstünkarlı N, Eroğlu Aygül S. “Acil hasta bakımı : hastane öncesi I”, (İzmir, 2015), ISBN-ISSN 978-605-84431-8-1. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 20 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 13 | |
Final Sınavı | 1 | 16 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür. | |||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | X | ||||
6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır. | |||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | ||||
8 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | |||||
9 | Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir. | |||||
10 | Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest